Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianie

Czy jadalne grzyby są zdrowe? Dietetycy mają na ten temat swoje zdanie

Dieta pełni w naszym codziennym życiu niezwykle istotną rolę. Wpływa na to, jak się czujemy i funkcjonujemy. Jak mają się do tego wszystkiego jadalne grzyby? Czy mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie? Czy dostarczają nam ważnych składników odżywczych?

Dieta oparta na naturalnych produktach

Dieta oparta na naturalnych i nieprzetworzonych produktach spożywczych to jeden z podstawowych czynników zdrowego stylu życia. Zdrowa żywność to przede wszystkim ta pochodząca z upraw i hodowli naturalno-ekologicznych. Żywność powstająca bez sztucznych nawozów, a także bez przyspieszonego tuczu w przypadku zwierząt.

Do tej grupy możemy zaliczyć m.in. rosnące naturalnie w lesie grzyby. Grzyby, które nie mają praktycznie żadnej styczności z pestycydami czy spalinami. Wydawać by się mogło, że są idealnym elementem zdrowej dobrze zbilansowanej diety. Elementem, który dostarczy nam wielu cennych składników odżywczych. Prawda jest jednak nieco inna, a także przynajmniej uważają niektórzy dietetycy.

właściwości grzybów
Pixabay

Grzyby nie dostarczają nam ważnych substancji odżywczych?

Wielu dietetyków zgodnie uważa, że grzyby nie dostarczają nam ważnych dla naszego organizmu substancji odżywczych. Czy warto więc zawierać je w swojej diecie? Czy dodawanie kurek, prawdziwków, podgrzybków, maślaków czy kań do ulubionych dań ma sens nie biorąc pod uwagę walorów smakowych?

Portal poradnikzdrowie.pl podaje, że w takich krajach jak chociażby Austria czy Belgia nikt nie zbiera prawdziwków, podczas gdy w Polsce prawdziwki (borowiki szlachetne) uchodzą za jeden z najbardziej pożądanych grzybów. Znacznie bardziej popularne są tam natomiast pieczarki czy też boczniaki, które uprawia się na masową skalę.

właściwości grzybów

Wiele mówi się na temat wartości odżywczej grzybów, a to dlatego, że te informację wciąż budzą liczne kontrowersje, nawet wśród dietetyków. Gdybyśmy mieli rozłożyć grzyby na czynniki pierwsze, zauważymy, że składają się one przede wszystkim z wody. Z jednej strony są więc niskokaloryczne, natomiast z drugiej natomiast ciężkostrawne, a to za sprawą budulca o nazwie chityna. Grzyby długo zalegają w żołądku, ponieważ kwasy żołądkowe nie są w stanie sobie z nimi poradzić, po czym przechodzą przez resztę układu pokarmowego.

Grzyby to jednak nie tylko woda i wspomniana chityna. To także źródło białka – niektórzy uważają, że najwięcej strawnego białka zawierają pieczarki i prawdziwki – niewielkie ilości soli mineralnych, witaminy A i C, a przede wszystkim witamina B1, B2 i B3.  W grzybach znajdziemy także żelazo, wapń, fosfor, jod, selen, sole magnezu czy potas, który kontroluje ciśnienie krwi i poprawia koncentrację.

właściwości grzybów
Pixabay

Podsumowując

Jak widzisz to nie do końca tak, że grzyby są bezwartościowe, choć jak już zostało wspomniane, temat grzybów wciąż budzi wiele kontrowersji. Jedni są ich zwolennikami, inni wręcz przeciwnie chociażby ze względu na ich ciężkostrawność, a jeszcze inni podchodzą do nich bardzo neutralnie. Kiedy już się jednak na nie decydujemy, jedzmy tylko grzyby jędrne, z całym kapeluszem i z nóżką. Pamiętajmy także, aby przed przyrządzeniem dania dokładnie je obejrzeć. Nigdy nie wiadomo, co może się w nich skrywać.

Źródła: poradnikzdrowie.pl
Fotografie: pixabay.com