Kategorie Aktywność fizyczna / fitnessĆwiczeniaZdrowie

Zwalcz depresję treningiem. Udowodniono, że ćwiczenia siłowe pomagają w walce z depresją

Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że depresja stanowi obecnie czwarty z kolei najpoważniejszy problem zdrowotny na świecie. Szacuje się, że dotyka około 10 procent populacji, a liczba ta wciąż rośnie. Jak sobie radzić z tą przerażającą chorobą, która odbiera sens życia wielu ludziom? Okazuje się, że w walce z depresją sprawdza się… podnoszenie ciężarów. Potwierdziły to badania.

Depresja – co to takiego?

Ciężko jednoznacznie stwierdzić, czym tak naprawdę jest depresja. Problem w jej zdiagnozowaniu stanowi fakt, że objawy choroby mogą być inne u każdego pacjenta. Nie mniej jednak termin ten jest wykorzystywany w odniesieniu do złego samopoczucia, nastroju, a także niezależnego od przyczyn stanu przygnębienia.

Flickr

Czynnik, który ma kluczowy wpływ na rozwój depresji

Za główną przyczynę depresji uważa się… brak ruchu. Zapominamy, że to głównie ruch sprawia, że czujemy się zdrowsi i szczęśliwsi. Zapominamy, że ruch kształtuje naszą pamięć, wytrzymałość, kreatywność, zręczność i pomysłowość. Kiedy zrezygnujemy z aktywności fizycznej, rezygnujemy ze wszystkich tych rzeczy. To naturalne, że w konsekwencji poczujemy się przygnębieni. Oczywiście nie oznacza to, że brak ruchu jest jedyną przyczyną depresji, nie mniej jednak może odgrywać tutaj istotną rolę – w końcu człowiek został stworzony do ruchu, którego w ostatnich latach tak bardzo nam brakuje.

Pxhere

Podnoszenie ciężarów a depresja. Badania nie pozostawiają złudzeń

Badacze zauważyli już pozytywny wpływ biegania, jogi medytacji czy nawet chodzenia po lesie na depresję. Ostatnio do tej listy dodano również podnoszenie ciężarów i różne formy ćwiczeń oporowych (RET), czyli treningu siłowego.

Głównym autorem badań był Brett Gordon, podyplomowy naukowca z wydziału wychowania fizycznego i nauk o sporcie Uniwersytetu w Limerick w Irlandii. Metaanaliza złożona z 33 badań z udziałem prawie 2000 osób została opublikowane w JAMA Psychiatry. Na podstawie licznych obserwacji zauważono, że niezależnie od kondycji, wieku, płci lub stanu zdrowia, wspomniane ćwiczenia wiążą się ze znacznym zmniejszeniem objawów depresyjnych. Największe korzyści i zmiany odnotowano u osób dorosłych, u których stany depresyjne były zaawansowane, co tylko utwierdziło naukowców w przekonaniu, że różne formy ćwiczeń mogą mieć zbawienny wpływ na naszą kondycję psychiczną. Badacze doszli również do wniosków, że nadzorowane sesje treningowe przyniosły większe korzyści niż te bez nadzoru.

Pxhere

Dodatkowe korzyści płynące z treningu siłowego

Osoby dorosłe, które ćwiczyły siłowo, zauważyły również:

  • poprawę samooceny
  • poprawę jakości snu
  • poprawę funkcji poznawczych
  • zmniejszenie objawów lęku

Zalecenia

Gordon zaleca trening siłowy przez dwa razy w tygodniu. Każdy z treningów powinien obejmować od 8 do 12 powtórzeń w 8-10 ćwiczeniach siłowych. Dwa dni ćwiczeń siłowych w każdym tygodniu dla dorosłych w wieku od 18 do 64 lat zaleca również Światowa Organizacja Zdrowia (WHO).

Wnioski? Naukowcy podkreślają, że trening siłowy nie zapewnia całkowitego wyleczenia depresji, ale może łagodzić jej objawy. Zastrzegają również , że ćwiczenia nie mogą zastąpić psychoterapii i leczenia farmakologicznego, a jedynie poprawić komfort życia chorych.

Źródła: bigthink.com