Kategorie Aktywność fizyczna / fitnessĆwiczenia

W jakiej kondycji jest Twoje ciało? Kilka 30-sekundowych testów pomoże Ci poznać odpowiedź

Nie ma najmniejszych wątpliwości, co do tego, że ryzyko zachorowania drastycznie wzrasta, kiedy starzejemy się, a nasz układ odpornościowy słabnie. I choć zaleca się wówczas okresowe przeprowadzanie badań kontrolnych, istnieją specjalne testy, które pozwolą Ci samodzielnie sprawdzić, w jakiej kondycji jest Twoje ciało. Oczywiście nie zastąpią one wizyty u specjalisty, nie mniej jednak warto je przeprowadzić. Każdy z tych, który przygotowaliśmy dla Ciebie, zajmie Ci zaledwie 30 sekund. Gotowy?

5 krótkich testów, które pozwolą Ci sprawdzić, w jakim stanie jest Twoje ciało

#1 Mocno ściśnij korzenie paznokci

Prawym kciukiem i palcem wskazującą uciskaj górną część palców lewej dłoni – korzenie paznokci – i przytrzymuj przez 3-5 sekund. Zacznij od kciuka, po czym przechodź kolejno do następnych palców. Po uciśnięciu krew powinna dopływać do nich w nie więcej niż 2 sekundy. Jeśli tak się dzieje, prawdopodobnie nie masz problemów z przepływem krwi w organizmie. Nie mniej jednak warto pamiętać, że palce są ściśle połączone z narządami wewnętrznymi. Tak więc jeśli powyższy test był bolesny, powinien to być dla Ciebie niepokojący sygnał. Ból w poszczególnych palcach może oznaczać:

  • ból w kciuku – problem z płucami
  • ból w palcu wskazującym – problemy z jelitem grubym, okrężnicą lub zaparcia
  • ból w palcu środkowym – problemy z sercem
  • ból w palcu serdecznym – problemy z sercem
  • ból w małym palcu – problemy z jelitem cienkim
Freepik

#2 Zaciśnij dłoń w pięść

Zaciśnij pięść i trzymaj ją w ten sposób przez 30 sekund. Po upływie tego czasu otwórz dłoń – zauważysz, że zrobiła się blada. Dzieje się tak, ponieważ kiedy zaciskasz pięść, naczynia krwionośne zostają ściśnięte, co ogranicza przepływ krwi do dłoni. Jeśli chwilę później krew wraca do dłoni, oznacza to, że naczynia krwionośne funkcjonują prawidłowo. Jeśli natomiast potrzebujesz na to więcej czasu, warto udać się do lekarza.

Freepik

#3 Zepnij mięśnie pośladkowe

  • połóż się na brzuchu umieszczając ramiona wzdłuż tułowia
  • powoli unieść prawą nogę do góry
  • zegnij uniesioną nogę w kolanie i utrzymuj tę pozycję przez 30 sekund

Jeśli ćwiczenie nie stanowiło dla Ciebie problemu, to dobry znak. Jeśli natomiast było dla Ciebie nie do zniesienia, prawdopodobnie masz osłabione mięśnie pośladkowe wielkie – najsilniejsze prostowniki stawu biodrowego i jedne z największych mięśni w Twoich ciele. To dość poważne zaburzenie zważywszy na fakt, że rolą m. pośladkowego wielkiego jest utrzymywanie pionowej postawy ciała przy współpracy z mięśniami grupy przedniej.

Brightside

#4 Unieś nogi w leżeniu na brzuchu

  • połóż się na brzuchu umieszczają ramiona wzdłuż tułowia
  • podnieś obie nogi do góry jednocześnie utrzymując ciało w bezruchu
  • utrzymaj tę pozycję przez 30 sekund

Jeśli to ćwiczenie nie stanowiło dla Ciebie problemu, świetnie. Jeśli z kolei sprawiało Ci ból lub nie byłeś w stanie go wykonać, bardzo możliwe, że Twoje mięśnie brzucha są za słabe lub masz problemy z dolnym odcinkiem kręgosłupa.

Brightside

#5 Unieś tułów w leżeniu przodem

  • połóż się na brzuchu i unieś tułów wraz z dłońmi do góry
  • utrzymaj tę pozycję przez 30 sekund

Dałeś radę? Świetnie! Jeśli nie podołałeś zadaniu, możesz mieć problemy z kręgosłupem.

Imgur

Jeszcze raz podkreślamy, że opisane testy nie są w żaden sposób alternatywą dla testów przeprowadzonych pod okiem specjalistów, a jedynie szybką samokontrolą, którą można przeprowadzić w domu. Jeśli więc odczuwasz, że z Twoim zdrowiem coś jest nie tak, nie zwlekaj i skonsultuj to z lekarzem.

Źródła: brightside.me
Fotografie: brightside.me