Kategorie CiałoTwarzUrodaZdrowie

Zasypiasz na prawym boku lub na brzuchu? Lepiej przestań tak robić

Cierpisz na chorobę przewlekłą i zastanawiasz się, co mogło być jej przyczyną? Okazuje się, że niektóre z chorób przewlekłych, jak zgada czy bóle pleców, mogą być spowodowane niewłaściwym ułożeniem podczas spania. Czasami bywa tak, że pozycja, która jest dla nas najwygodniejsza, nie zawsze jest najlepsza dla naszego ciała i odwrotnie. Nie mniej jednak sen stanowi ogromną część naszego życia, dlatego warto rozważyć wszelkie nawyki z tym związane i skorygować te, które mogą źle odbić się na naszym zdrowiu.

Śpisz na prawym boku lub na brzuchu? Może to się źle odbić na Twoim zdrowiu

Spanie na prawym boku lub na brzuch może powodować różne dolegliwości. Zaliczamy do nich:

#1 Choroba refluksowa żołądka

Spanie na prawym boku lub na brzuchu może powodować chorobę refluksową przełyku. Nieprzyjemne dolegliwości mają miejsce, kiedy kwas i zawartość żołądka podnoszą się do wysokości przełyku. Zastawki, które zapobiegają cofaniu się kwasu, nie są w stanie kontrolować refluksu z powodu grawitacji w tych pozycjach, w związku z czym zawartość żołądka podchodzi do dna przełyku powodując zgagę, smak kwasu w ustach, nieświeży oddech, a czasami nawet ból w klatce piersiowej.

Rozwiązanie:

Jeśli masz problemy z chorobą refluksową przełyku, najbezpieczniej będzie spać na lewym boku i w miejscu, podczas gdy Twoja głowa i górna część tułowia będzie leżeć nieco wyżej niż dolna część tułowia i nogi.

Brightside

#2 Ból kręgosłupa i pleców

Zdaniem ekspertów spanie na brzuchu może rzutować na przewlekłe bóle pleców. W tej pozycji wywierasz ogromny nacisk na kręgosłup, zwłaszcza na odcinek lędźwiowy. Kręgosłup nie jest wówczas ustawiony w naturalnej pozycji.

Rozwiązanie:

Jeśli nie wyobrażasz sobie spania w innej pozycji, możesz dostosować tę pozycję do spania w taki sposób, aby nie rzutowało to na krzywiznę Twojego kręgosłupa. Spróbuj umieścić 2 poduszki pod ciałem – jedną pod miednicą, drugą pod głową. Nie mniej jednak lepszym rozwiązaniem będzie zrobienie tego samego podczas spania na plecach. Równie dobrze możesz obrócić się na lewy bok umieszczając jedną poduszkę pod głową, a drugą między nogami. Twoje plecy Ci za to podziękują.

#3 Przewlekłe bóle szyi

Swobodne oddychanie podczas leżenia na brzuchu z głową wciśniętą w poduszkę jest niemożliwe. Kiedy więc śpimy na brzuchu zawsze odwracamy głowę na bok. Taka pozycja może prowadzić do przewlekłych problemów z szyją, a nawet uszkodzenia części dysków odcinka szyjnego.

Rozwiązanie:

Spanie na plecach jest bez wątpienia jedną z najbardziej naturalnych pozycji dla ułożenia naszego ciała. Lekarze sugerują tę pozycję zwłaszcza osobom cierpiącym na przewlekły ból kręgosłupa spowodowany zapaleniem stawów. Jeszcze lepiej sprawdzi się pozycja, kiedy mamy zapewnioną niewielką poduszkę tuż pod szyją.

Freepik

#4 Nacisk na dziecko podczas ciąży

Jeśli jesteś w ciąży, musisz szczególnie uważać na swoje nawyki podczas snu. Tutaj już nie chodzi tylko o Twoje zdrowie i dobro, ale także o dobro dziecka. Spanie na brzuchu w tym przypadku zdecydowanie odpada – wywiera zbyt duży nacisk na kręgosłup, a także nie daje dziecku przestrzeni do tego, aby mogło swobodnie poruszać się w brzuchu matki (jest ściśnięte pomiędzy łóżkiem, a kręgosłupem).

Rozwiązanie:

Lekarze zalecają ciężarnym kobietom, aby spróbować zasypiać i spać na lewej stronie. Taka pozycja zwiększa przepływ krwi w organizmie, a tym samym zapewnia maksymalny dostęp do tlenu dla matki i dziecka.

#5 Ucisk klatki piersiowej

Ten punkt jest szczególnie istotny w przypadku kobiet. Eksperci twierdzą, że kiedy śpisz na brzuchu, wywierasz niepotrzebny nacisk na klatkę piersiową, co w niektórych przypadkach może powodować ból. Z drugiej zaś strony spanie na boku może powodować z czasem zwiotczenie piersi – grawitacja naturalnie ciągnie je w dół.

Rozwiązanie:

W trosce o swoje piersi spróbuj spać na plecach. Taka pozycja pomoże odpocząć Twojej klatce piersiowej.

Brightside

#6 Zmarszczki na twarzy

Spanie z twarzą przylegającą do poduszki jest nieuniknione, kiedy śpimsz na brzuchu lub na boku. Badania wykazały, że wywieramy w ten sposób nacisk może przyspieszać powstawanie na twarzy zmarszczek.

Rozwiązanie:

Spanie na plecach to bez dwóch zdań najlepsze rozwiązanie, jeśli chcesz uniknąć przedwczesnych zmarszczek. Twoja twarz nie jest wówczas przyciśnięta do poduszki, a skóra jest w stanie normalnie oddychać.

Dlaczego spanie na lewym jest korzystniejsze niż spanie na prawym boku?

Spanie na lewym boku jest przede wszystkim bezpieczniejsze dla Twojego serca. Jak wyjaśniają specjaliści, w takiej pozycji serce pracuje wydajniej i spokojniej. W tej pozycji zapewniamy sobie również lepsze krążenie.

A Ty w jakiej pozycji najbardziej lubisz zasypiać? Może masz jakieś sposoby, które pomagają Ci czerpać ze snu jak najwięcej korzyści? Jeśli tak, koniecznie się nimi z nami podziel!

Źródła: brightside.me
Fotografie: brightside.me