Kategorie Zdrowe plecyZdrowie

Siedzenie uzależnia i jest tak samo groźne, jak nałogowe palenie papierosów

Co teraz robicie? Jestem pewna, że większość z Was siedzi. W pracy za biurkiem, w domu na krześle czy kanapie, w autobusie, samochodzie, tramwaju… Ciężko uniknąć siedzenia w dzisiejszych czasach. Jednak jeśli tylko możemy – powinniśmy skrócić czas w jakim siedzimy!

via GIPHY

Ryzyko chorób

Wiele badań udowodniło, że czas spędzony na siedząco skraca życie, wiąże się bowiem z ryzykiem chorób serca, nowotworami, cukrzycą, a nawet depresją. Co więcej, od siedzenia można się uzależnić! Im częściej jesteśmy nieaktywni, tym bardziej się do tego przyzwyczajamy i usprawiedliwiamy swoje działanie.

via GIPHY

Bieganie nie pomoże

Wieloletnie, zgubne skutki siedzenia są trudne do cofnięcia. Nawet jeśli od niedawna jesteście aktywni, biegacie, ćwiczycie, aby odwrócić proces, który zaszedł przez ostatnie lata, w których głównie siedzieliście, potrzeba bardzo dużo czasu i wytrwałości. Niestety, wyniki badań nie są optymistyczne i wskazują, że osoby siedzące codziennie po kilka godzin, umierają wcześniej niż osoby siedzące mniej.

Siedzisz tyle co inni

Badania opublikowane w 2012 r. przez „International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity” są alarmujące. Ludzie spędzają średnio 64 godziny siedząc, 28 stojąc, a 11 przemieszczając się, będąc w ruchu. To oznacza aż 9 godzin siedzenia każdego dnia! Nawet, jeśli godzinę czy dwie dziennie ćwiczycie… to zaledwie 1/9 czasu siedzenia!

via GIPHY

Zagrożenia

Długie siedzenie, np. na biurkiem, spowalnia metabolizm, przez co powoduje podwyższone ryzyko zapadania na choroby serca lub cukrzycę. Tkwiąc godzinami w jednym miejscu w pozycji siedzącej ryzykujemy także nowotworami jelit, piersi, prostaty czy płuc. To zagrożenie zwiększa się proporcjonalnie do czasu siedzenia! W dodatku mniej ruchu oznacza mniej hormonów docierających do mózgu, a to może powodować depresję.

Są na to sposoby

No dobrze, ale co zrobić gdy musicie siedzieć 8 godzin dziennie w pracy? Wierćcie się! Wystarczy, że często będziecie zmieniać ciężar ciała z jednego pośladka na drugi, podkładać nogi pod pupę, systematycznie wstawać, podsuwać się na krześle, a jeśli to możliwe, raz na jakiś czas przechadzać się po biurze. Dobrym sposobem jest także korzystanie ze stojących biurek, które raz na jakiś czas pozwolą zmienić pozycję.

via GIPHY

Zdrowe plecy

Długotrwałe siedzenie wiąże się także z problemami z plecami. Ból, dyskomfort, deformacje, a nawet poważne schorzenia to efekty codziennie przesiedzianych godzin. By poradzić sobie z takimi konsekwencjami szukajcie profesjonalnych porad na naszej stronie Zdrowe Plecy i nie dajcie się zasiedzieć na śmierć!

Siedzenie uzależnia i jest tak samo groźne, jak nałogowe palenie papierosów
Źródło: runners-world.pl | Fotografie: www.giphy.com, www.freepik.com | Miniatura wpisu: Źródło: Freepik