5 olejów roślinnych, których spożycia lepiej nie nadużywać. Nie są tak zdrowe, jak myślimy

Korzystanie z olejów roślinnych, takich jak olej sojowy, olej słonecznikowy, olej rzepakowy znacznie wzrosło w ubiegłym stuleciu. W naszej diecie praktycznie nie istniały aż do początku lat 20. XX wieku. Oleje roślinne i margaryna są obecnie zalecane jako dobry tłuszcz dla serca i alternatywa dla masła, sera i wielu innych produktów, które uważane są za niekorzystne dla serca. Ale czy tak jest na pewno?

5 olejów roślinnych, których spożycia lepiej nie nadużywać. Nie są tak zdrowe, jak myślimy
Udostępnij

Ostatnie badania wykazały, że oleje roślinne mogą nie być takie dobre i mogą powodować więcej szkody niż pożytku dla organizmu.

Dlaczego oleje roślinne mogą być dla Ciebie szkodliwe?

5 olejów roślinnych, których spożycia lepiej nie nadużywać. Nie są tak zdrowe, jak myślimy
Udostępnij
  • Kwasy tłuszczowe omega-6 znalezione w olejach roślinnych mogą powodować zapalenia, które okazują się być kluczową przyczyną różnych poważnych chorób, w tym chorób sercowo-naczyniowych, zapalenia stawów, depresji i raka. W komórkach tętniczych mutacje te skutkują zapaleniami, które mogą powodować niedrożność tętnic. Kiedy te tłuszcze są transportowane do komórek skóry, ich mutacja powoduje raka skóry.
  • Kwasy tłuszczowe omega-3 i ich działanie można określić jako przereklamowane. W rzeczywistości stosunek kwasów mega-3 do omega-6 jest tym, czemu należy się przyjrzeć. Zalecany przez WHO stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3 wynosi około 4: 1, przy czym maksymalnym tolerowanym stosunkiem jest 10: 1. Jednak rzeczywistość wygląda trochę inaczej. Przeciętny stosunek omega-6 do kwasów tłuszczowych omega-3  wynosi od 10: 1 do 25: 1
  • Nadmierna konsumpcja olejów roślinnych prowadzi do rzeczywistych zmian strukturalnych w komórkach tłuszczowych i błonach komórkowych.
  • Nadmiar spożycia olejów roślinnych powoduje również problemy z produkcją hormonów, ponieważ są one zależne od niektórych tłuszczów. Oleje roślinne, które są utwardzane przez uwodornienie w celu zmiany ich konsystencji i w produkcji margaryny są szczególnie szkodliwe.
  • Oleje roślinne są chemicznie niestabilne i łatwo reagują z tlenem, przekształcają się w cholesterol i nasycony tłuszcz w naszych organizmach.
  • Oleje roślinne po podgrzaniu przekształcają się w tłuszcze trans, które powodują atrofię mózgu, jak również choroby serca, rak, otyłość i cukrzycę.
  • Większość olejów roślinnych i produkty je zawierające mają w sobie BHA i BHT, czyli butylowany hydroksyanizol i butylowany hydroksytoluen, które są sztucznymi przeciwutleniaczami, mającymi zapobiec utracie lub zepsuciu się żywności. Wykazano, że te związki chemiczne są potencjalną przyczyną rozwoju raka w organizmie i mogą uszkodzić wątrobę, nerki oraz powodować problemy związane z odpornością, niepłodnością i wysokim poziomem cholesterolu.
  • Oleje roślinne zawierają także pozostałości pestycydów i substancji chemicznych stosowanych w uprawie roślin i produkcji oraz najczęściej pochodzą od producentów stosujących genetycznie modyfikowane rośliny.

Których olejów roślinnych należy unikać?

1. Olej z pestek winogron

5 olejów roślinnych, których spożycia lepiej nie nadużywać. Nie są tak zdrowe, jak myślimy
Udostępnij

Olej z nasion winogron ma bardzo wysoki poziom  kwasów tłuszczowych omega-6, gdyż jest to około 70%. Zbyt duża zawartość omega-6 powoduje zapalenia, a to może być przyczyną chorób serca i może prowadzić do innych problemów zdrowotnych, takich jak rak i zaburzenia autoimmunologiczne.

Olej winogronowy jest również przemysłowo przetwarzany z heksanem i innymi toksycznymi oraz rakotwórczymi rozpuszczalnikami, które stosowane są do ekstrakcji i oczyszczenia oleju. Ślady tych związków chemicznych pozostają w produkcie końcowym.

Olej ten jest bardzo podatny na utlenianie. Kiedy do tego dojdzie tworzy on wolne rodniki, które mogą prowadzić do rozwoju  raka, stanów zapalnych, zaburzeń hormonalnych i uszkodzenia tarczycy.

2. Olej rzepakowy

5 olejów roślinnych, których spożycia lepiej nie nadużywać. Nie są tak zdrowe, jak myślimy
Udostępnij

Olej rzepakowy jest jednym z najbardziej popularnych i najczęściej używanych. Zawiera duże ilości kwasu erukowego, który jest toksyczny dla organizmu. Fakt, że jest przetwarzany w wysokiej temperaturze, powoduje, że staje się zjełczały, co stwarza zapotrzebowanie na użycie przemysłowych substancji i ulepszaczy, takich jak heksan. Pomimo tego, że olej rzepakowy zawiera kwasy tłuszczowe omega-3, jest on delikatny i ulega utlenianiu przez ogrzewanie.

3. Olej roślinny

5 olejów roślinnych, których spożycia lepiej nie nadużywać. Nie są tak zdrowe, jak myślimy
Udostępnij

Brzmi ładnie i naturalnie, ponieważ wydaje Ci się, że to samo zdrowie, ale około 99% zawartości butelki oleju roślinnego to właściwie tylko i wyłącznie olej sojowy. Jeśli spojrzysz na etykietę możesz być zaskoczony.

Olej sojowy zawiera 54% kwasów tłuszczowych omega-6, a to zdecydowanie za dużo. Soja jest bogata w kwas fitynowy i inhibitory trypsyny, co blokuje wchłanianie wielu witamin, minerałów i białek z układu pokarmowego. Zawiera również fitoestrogeny, które mogą naśladować estrogeny w organizmie i zakłócać normalną funkcję hormonów, co może prowadzić do zwiększenia ryzyka raka. Około 94% soi jest genetycznie modyfikowana, chyba że pochodzi z organicznego źródła.

4. Wegańskie substytuty masła

5 olejów roślinnych, których spożycia lepiej nie nadużywać. Nie są tak zdrowe, jak myślimy
Udostępnij

Substytuty masła są głównie mieszaniną oleju rzepakowego i sojowego, co oznacza, że posiada ono podobne właściwości, co jego poprzednicy.

5. Olej kukurydziany

5 olejów roślinnych, których spożycia lepiej nie nadużywać. Nie są tak zdrowe, jak myślimy
Udostępnij

Istnieje powszechne przekonanie, że kukurydza jest warzywem. Nic bardziej mylnego, gdyż to jest zboże. Olej kukurydziany ma 58% kwasów tłuszczowych omega-6, a to zbyt wysoka ilość i może prowadzić do zapaleń. Również kukurydza jest jedną z najbardziej genetycznie zmodyfikowanych upraw jakie istnieją.

Nie ma potrzeby używania olejów, które nie działają korzystnie na nasze zdrowie. Istnieją alternatywne tłuszcze, takie jak olej kokosowy oraz oliwa z oliwek, które znacznie lepiej odżywią nasze organizmy.