Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianie

6 niepokojących objawów niedoboru potasu w organizmie. Niektóre z nich mogą być mylące

Niedobór niektórych pierwiastków może mieć bardzo negatywny wpływ dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jednym z nich jest bez wątpienia potas. Jak ważny jest dla naszego zdrowia i jakie są niepokojące objawy niskiego poziomu potasu?

Kilka słów na temat potasu

Potas, tuż obok sodu, magnezu i wapnia, jest najważniejszym elektrolitem obecnym w naszych komórkach. Odpowiada za przekazywanie impulsów elektrycznych między komórkami, utrzymanie odpowiedniego napięcia elektrycznego na ich błonach, reguluje ilość wody w organizmie, a także kontroluje pracę mięśni, a w tym serca. Potas jest również niezbędny do prawidłowego spalania węglowodanów (uczestniczy w cyklach, w których komórki produkują energię) i białek (bierze udział w procesach ich syntezy). Za regulację gospodarki potasowej odpowiadają z kolei nerki.

Freepik

Ile potasu potrzebujemy dziennie

Zalecana dzienna dawka potasu jest zależna od wieku.

  • dzieci (do 3. roku życia) – 3,000 mg/dzień
  • dzieci (4-8 lat) – 3,800 mg/dzień
  • dzieci i młodzież (9-18 lat) – 4,500 mg/dzień
  • dorośli  – 4,700 mg/dzień
Freepik

Objawy niedoboru potasu

Rzadko zdarza się, że ludzie cierpią na niedobór (hipokalemia) lub też nadmiar (hiperkalemia) potasu. Nie mniej jednak takie sytuacje oczywiście są możliwe. Dzieje się tak, podczas gdy prawidłowe działanie organizmu zostaje zaburzone. Taka sytuacja może nastąpić, kiedy często stosujemy diuretyki odpowiedzialne za zmniejszenie wysokiego ciśnienia krwi, zmagamy się z długofalowymi wymiotami bądź biegunką, a także przy niektórych chorobach nerek.

Do podstawowych objawów świadczących o niedoborze potasu możemy zaliczyć:

  • zaparcia – niedobór potasu może spowolnić procesy trawienia, co w konsekwencji może prowadzić do skurczów brzucha i wzdęć
  • ogólne zmęczenie – jeśli będziesz czuł się zmęczony z nieokreślonego powodu, bardzo możliwe, że brakuje Ci potasu.
  • skurcze mięśni nóg – skurcze mięśni nóg mogą występować podczas wysiłku lub upału. W ten sposób organizm daje do zrozumienia, że z ciała ubyło zbyt dużo potasu i należy go uzupełnić.
  • wysokie ciśnienie krwi – ilość potasu może zminimalizować działanie sodu
  • kołatanie serca – nierównomierne bicie serca również może oznaczać niedobór potasu
  • drętwienie i mrowienie – niedobór potasu potęguje nerwowość. Kolejnym objawem może być drętwienie kończyn, uczucie, jakby ktoś wbijał Ci szpilki
RenYou

Oczywiście to są tylko niektóre z możliwych objawów. Co więcej, nie każdy z tych objawów musi sygnalizować niedobór potasu. Jeśli są one przewlekłe, udaj się do lekarza, który będzie mógł postawić diagnozę i ustalić proces leczenia.

Źródła potasu

Brakuje Ci potasu? Warto więc, żebyś wiedział, co jest jego głównym źródłem. Dużo potasu znajdziemy w: czekoladach, orzechach, kakao, suszonych owocach, ziemniakach, pomidorach, brokułach, burakach, cukiniach, dyniach, szpinaku, bananach, brzoskwiniach, melonach, awokado, ananasach, mięsach, rybach, produktach zbożowych czy nasionach roślin strączkowych.

Źródła: zdroweporadniki.pl, www.medonet.pl
Fotografie: pl.freepik.com