Nie tylko leki – przeczytaj, co obniża ciśnienie krwi?

Zbyt wysokie ciśnienie, powyżej 140/90 mm Hg, to jedno z najczęstszych schorzeń dotykających współczesnego człowieka. Nie zawsze uświadamiana i zdiagnozowana choroba nadciśnieniowa może w konsekwencji prowadzić do niebezpiecznych dla zdrowia i życia zaburzeń, takich jak udar mózgu, zawał czy schorzenia nerek. Warto zatem wiedzieć, co obniża ciśnienie tętnicze i jak skutecznie zapobiegać wynikającym stąd powikłaniom.

Znaczenie stylu życia

Niebagatelny, a nawet można by powiedzieć zasadniczy wpływ na ciśnienie krwi mają nawyki żywieniowe i masa ciała, ogólna kondycja, aktywność fizyczna, używki, sposób wypoczynku, stres. Jednym z głównym czynników przyczyniających się do zbyt wysokiego ciśnienia jest nadwaga, tak więc jego obniżeniu sprzyja zachowanie właściwej diety i smukłej sylwetki. W pierwszym rzędzie należy zmniejszyć kaloryczność spożywanych posiłków i całkowicie wyeliminować składniki obfitujące w cukry i tłuszcze.

Zamiast dań wysoko przetworzonych, smażonych czy duszonych, spożywać potrawy gotowane, przede wszystkim na parze, warzywa i owoce. Szczególnie powinno się zadbać o produkty bogate w potas, który nie tylko reguluje pracę serca, ale i udrażnia naczynia krwionośne zapewniając lepszy przepływ krwi, co automatycznie obniża ciśnienie oraz zapobiega miażdżycy naczyń.

co obniża ciśnienie
Udostępnij

Co jeszcze obniża ciśnienie?

Warto zrezygnować z kawy i papierosów, zminimalizować spożycie alkoholu, ograniczyć używanie soli – można ją zastąpić solą dietetyczną. Wiadomo jest też, że aktywność fizyczna ma bardzo korzystny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. To dobroczynne oddziaływanie jest także widoczne, jeśli chodzi o przepływ krwi, wysiłek fizyczny powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych, a systematyczne ćwiczenia zwiększają ich elastyczność i wzmacniają serce. Już półgodziny spacer czy bieg skutecznie obniża poziom ciśnienia.

Zmorą współczesnego życia jest stres. Jeśli nie chcemy, by zniszczył nam zdrowie, unikajmy stresogennych sytuacji. Zamiast oglądać w tv kolejną kłótnię, po której skacze nam ciśnienie i robi się ciasno w głowie, pójdźmy na spacer albo na siłownię, wybierzmy się na basen lub rowerową przejażdżkę. Higieniczny tryb życia oznacza w tym przypadku również tryb regularny, ponadto wypoczynek i dobre wysypianie się.

Domowe sposoby jako alternatywa dla farmaceutyków

W walce z nadciśnieniem skutecznie pomagają potrawy i składniki roślinne. Wśród nich na pierwszym miejscu jest czosnek zawierający substancje czynne regulujące ciśnienie. Warzywa bogate w azotany, takie jak buraki, sałata, jarmuż, kapusta, bakłażan, podwyższają poziom tlenku azotu we krwi, a przez to rozszerzają naczynia krwionośne i obniżają ciśnienie krwi. Podobnie działają owoce jagodowe, czyli truskawki, maliny, borówki, jagody, z kolei bogate w witaminę C cytrusy, kiszona kapusta czy czarne porzeczki regulują skurcze naczyń.

Właściwości hipotensyjne mają również niektóre zioła, owoce i kwiaty głogu działają rozkurczająco na mięśnie gładkie naczyń krwionośnych i poprawiają ukrwienie serca i mózgu, podobne działanie ma jemioła i rozmaryn.

O czym jeszcze warto wiedzieć?

Nieco inną kwestią jest prawidłowe ciśnienie w gałce ocznej. Jego górna granica wynosi 21 mm Hg, a podwyższone może powodować jaskrę i w konsekwencji prowadzić do ślepoty. Z badań wynika, że witamina C może wspomagać obniżenie ciśnienia w oku, a zapobiegają powstawaniu i rozwojowi jaskry chrom i cynk oraz borówka amerykańska i konopie indyjskie.

Szczególnej kontroli powinno podlegać ciśnienie u kobiet w ciąży. Bywa bowiem, że ciąża wpływa na jego zmianę i to niekoniecznie w negatywnym sensie. U około 5% kobiet dochodzi do wzrostu ciśnienia, natomiast niekiedy właśnie ciąża powoduje normalizację i stabilizację w tym zakresie. Groźne dla matki i płodu może się okazać nadciśnienie, dlatego systematyczna kontrola jest w tym okresie niezbędna. Przyszłym matkom zaleca się w każdym razie dużo snu i odpoczynku, jak również ograniczenie spożywania soli.