Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieSuperfoodsZdrowe zakupyZdrowie

Kasza kaszy nierówna. Która z kasz ma najlepszy wpływ na Twoje zdrowie?

Kasza gryczana, kasza jaglana, kasza bulgur, amarantus, a może komosa ryżowa? Rodzajów kasz jest naprawdę sporo. Pytanie, która z tych kasz jest najzdrowsza? Które z nich są najbardziej wartościowe i które warto jeść na co dzień? Zanim zgłębimy ten temat, zacznijmy od tego, że kasze nieustannie cieszą się w naszym kraju sporą popularnością. W końcu mogą posłużyć za dodatek do sałatek, zup, drugich dań czy nawet deserów.

Która kasza jest najzdrowsza?

Listę 5 najzdrowszych kasz otwiera amarantus. Jakie kasze zajmują kolejne pozycje i czym charakteryzuje się każda z nich?

#1 Amarantus

Amarantus, zwany także szarłatem, to jedna z najstarszych, o ile nie najstarsza uprawiana roślina na świecie, która stanowiła podstawę żywienia Inków, Majów i Azteków. Amarantus to zboże, które cechuje się bardzo wysokimi wartościami odżywczymi i zdrowotnymi. Zawiera nie tylko szereg witamin z grupy B (B1, B2, B3), ale także i przede wszystkim potas, żelazo, magnez, fosfor, cynk, mangan, selen, aminokwasy egzogenne, łatwo przyswajalne białko, błonnik oraz kwasy tłuszczowe omega-6. Cechą charakterystyczną amarantusa jest jego niski indeks glikemiczny na poziomie 35.

Przypomnijmy, że indeks glikemiczny to wskaźnik, który informuje, jak szybko po spożyciu danego produktu wzrasta poziom glukozy we krwi.

Healthline

#2 Komosa ryżowa

Komosa ryżowa znana jest także pod nazwą ryżu peruwiańskiego. Ze względu na swoje właściwości w Ameryce Południowej nazywana jest „matką zbóż”. Co takie o zawiera więc w sobie to wyjątkowe zboże? Komosa ryżowa jest przede wszystkim źródłem pełnowartościowego białka, zdrowych kwasów tłuszczowych, witamin B1, B2, B6, magnezu, fosforu, miedzi, manganu, saponin i kwasu foliowego. „Matka zbóż” jest natomiast uboga w wapń i potas. Ryż peruwiański ze względu na swoje właściwości wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwalergiczne i przeciwwirusowe. Indeks glikemiczny komosy ryżowej jest nieco wyższy niż w przypadku swojego poprzednika (amarantusa) i wynosi 40. To wciąż niewiele, dlatego bez obaw może znaleźć się na talerzu każdej osoby, nawet tej dbającej o smukłą sylwetkę.

Wikimedia Commons

#3 Kasza gryczana

Kasza gryczana, która cieszy się w naszym kraju dużo większą popularnością niż amarantus czy komosa ryżowa, jest dostępna w dwóch rodzajach: ciemna palona i jasna niepalona, która jest zdrowsza. Kasza gryczana jest bogata w witaminy z grupy B, wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynk i jod. Podobnie jak komosa ryżowa zawiera natomiast znikome ilości wapnia i potasu. Niewątpliwą zaletą regularnego spożywanie kaszy gryczanej jest fakt, że obniża poziom cholesterolu i wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Indeks glikemiczny kaszy gryczanej wynosi 54.

Flickr

#4 Kasza jaglana

Niewątpliwą zaletą kaszy jaglanej (jagły) jest fakt, że jest bezglutenowa. Ponadto jagła jest bogata w witaminy B1, B2, B6 oraz E, żelazo, miedź, ma mało skrobi i dużo łatwo przyswajalnego białka. Kasza jaglana cechuje się właściwościami antywirusowymi i z powodzeniem zwalcza stany zapalne błon śluzowych.

Flickr

#5 Kasza bulgur

Ostatnią pozycje w naszym rankingu zajmuje kasza bulgur, co wcale nie oznacza, że jest ona niezdrowa. Wręcz przeciwnie. Kasza bulgur jest bogata w substancje wspomagające pracę serca, obniżające poziom cukru we krwi, a także składniki budulcowe zęby i kości. Ze względu na dużą zawartość kwasu foliowego, często poleca się ją kobietom w ciąży. Gdybyśmy mieli jednak wymienić jeden pierwiastek, który zajmuje czołowe miejsce w przypadku kaszy bulgur, byłby to magnez.

Wikimedia Commons

Która z tych kasz gości na Twoim talerzu najczęściej?

Źródła: www.poradnikzdrowie.pl