Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianie

4 najczęstsze niedobory żywieniowe, które dotyczą wielu z nas. Czas o nie zadbać

Choć półki w sklepach uginają się pod ciężarem produktów spożywczych, wiele osób wciąż nie dostarcza swojemu organizmowi odpowiedniej ilości niektórych składników odżywczych. Wartości, które mogą być przyczyną niektórych schorzeń, problemów z włosami, samopoczuciem czy cerą. Jakie są najczęstsze niedobory żywieniowe i na co powinniśmy zacząć zwracać większą uwagę?

Oto cztery najczęstsze niedobory żywieniowe, o których wielu z nas nie zdaje sobie sprawy

#1 Żelazo

Niedobór żelaza sprawia, że jesteśmy narażeni na niedokrwistość, co z kolej przekłada się na zmęczenie i słabszą wydolność organizmu. Najbardziej zagrożeni na brak żelaza są kobiety w ciąży i wieku rozrodczym, a także wegetarianie, ponieważ żelazo występuje najczęściej w czerwonym mięsie, którego nie jedzą. Oczywiście żelazo znajdziemy również w produktach na bazie soczewicy, szpinaku czy fasoli, nie mniej jednak żelazo z mięsa jest bardziej wchłanialne przez ludzki organizm. Poziom żelaza we krwi można sprawdzić poprzez badanie krwi w laboratorium.

Freepik

#2 Witamina B12

Na niedobór witaminy B12, która występuje naturalnie przede wszystkim w produktach mlecznych i mięsie, narażone są zwłaszcza osoby starsze i weganie. Witamina B12 jest niezbędna do produkcji krwinek czerwonych i mieliny, czyli osłonki odpowiedzialnej za pokrywanie nerwów. Osoby, których organizm jest ubogi w witaminę B12, są bardziej podatne na anemię i różnego rodzaju problemy neurologiczne.

Freepik

#3 Witamina D

Nie będzie odkryciem, jeśli powiemy, że najlepszym źródłem witaminy D jest światło słoneczne. Na jej niedobór są więc szczególnie narażone osoby, które nie mają wystarczająco dużo dostępu do naturalnego światła. I choć wydawać by się mogło, że dostęp do Słońca nie ma nic wspólnego z naszym zdrowiem, nic bardziej mylnego. Witamina D może zapobiegać takim chorobom, jak: choroby serca, niektóre rodzaje nowotworów, choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane czy cukrzyca typu 1. Osoby, które mieszkają w obszarach, gdzie szybko robi się ciemno, lub pracują w ciemnościach, powinny jeść dużo tłustych ryb, płatki zbożowe, jaja czy pić tłuste mleko. Mogą ją również suplementować. Poziom witaminy D w swoim organizmie możemy sprawdzić poprzez wykonanie odpowiednich badań.

Freepik

#4 Wapń

Badacze szacują, że ponad połowa ludzi nie dostarcza swojego organizmowi odpowiedniej ilości wapnia, w który bogate są produkty mleczne. Z tego względu na jego niedobór szczególnie narażeni są weganie, a także osoby starsze, ponieważ wraz z wiekiem zmniejsza się zdolność do wchłaniania wapnia. Wapń znajdziemy również w płatkach owsianych i kukurydzianych, pieczywie żytnim, fasoli, jarmużu, kapuście i pietruszce.

Pxhere

Wnioski

Chcesz dostarczyć swojemu organizmowi wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych? Zadbaj o to, aby Twoja dieta była dobrze zbilansowana, a przede wszystkim zróżnicowana, przez co będzie obejmowała praktycznie wszystkie rodzaje pokarmów. Jeśli natomiast nie lubisz produktów, które są głównym źródłem danej witaminy, bez większych problemów znajdziesz ich równie wartościowe zamienniki.

Źródła: www.sfd.pl
Fotografie: pl.freepik.com