Kategorie Choroby układu pokarmowegoZdrowie

Ksylitol można przedawkować! Mało osób wie, jaka jest maksymalna dawka

Jak wiemy, cukier nie jest zdrowy, dlatego szukamy zamienników, które osłodzą nasze życie, a dokładniej kawę bądź herbatę. Używamy do tego m.in. ksylitolu, który jak się okazuje, nie jest taki zdrowy jakby się nam wydawało. A więc ksylitol nie jest obojętny dla naszego zdrowia.

Ksylitol – co to?

Ksylitol jest alkoholem cukrowym, który uzyskujemy głównie z brzozy. Nie da się ukryć, że ma działanie przeciwpróchnicze, dlatego tak chętnie wykorzystuje się go jako dodatkowy środek do gum do żucia, pastylek czy innych tego typu podobnych produktów.

Ksylitol – dawkowanie

Bezpieczna dla organizmu człowieka ilość dzienna wynosi do około 40 gram na dobę. Co więcej, istnieją osoby, które już po spożyciu znacznie mniejszej ilości zaczynają odczuwać nieprzyjemne obawy.

Należy jednak wiedzieć, że przedawkowanie ksylitolu nie jest toksyczne, jednak może zakończyć się biegunką, wzdęciami w okolicy podbrzusza bądź nudnościami, a także złym samopoczuciem.

Dlaczego tak się dzieje?

Otóż organizm człowieka nie jest w stanie prawidłowo strawić tego cukru. To z kolei powoduje biegunkę i inne problemy żołądkowe. Takie zaburzenia metabolizmu stwarzają w organizmie człowieka perfekcyjne warunki do tego, by złapać wirusy bądź bakterię.

Co więcej, dietetycy są zdania, że ksylitol jest także odpowiedzialny za zakwaszenie organizmu.

Wychodzi na to, że ulubiony słodzik wielu osób na diecie, może przynieść więcej szkody niż pożytku. Jego nadmierne spożycie może powodować niski poziom cukru we krwi i co gorsza, może prowadzić do hipoglikemii.

Ksylitol jest produktem przeczyszczającym. Ponadto, jego duża dawka jest odpowiedzialna za wysokie stężenie kwasu moczowego we krwi, a to prowadzi już do kamieni nerkowych. Należy także zwrócić szczególną uwagę na najmłodszych, ponieważ u dzieci ksylitol może powodować alergie.

Ksylitol – stosowanie

Dietetycy zalecają, by nie przekraczać 40 gram ksylitolu w ciagu całego dnia. Po pierwsze dla uniknięcie wszystkich objawów, które wymieniłam wyżej, a po drugie, by uniknąć przybierania na wadze. Tak, ksylitol jest także odpowiedzialny za przyrost masy ciała i potwierdziły to badania przeprowadzone w Harvard Medical School.

Jak sam widzisz, ksylitol nie jest w 100% zdrowym produktem. Musimy mieć to na uwadze i możliwie jak najczęściej rezygnować także z niego. Bo czy warto dodać go do swojego ciepłego napoju? To jednak nie koniec minusów tego zamiennika cukru.

Ksylitol można przedawkować! Mało osób wie, jaka jest maksymalna dawka

Ksylitol a słodycze

Jak pewnie zauważyłeś, ksylitol jest o wiele słodszy od cukru. To może powodować, że będziesz miał większą ochotę na słodycze. Dlatego też możesz spodziewać się wzmożonego apetytu na te produkty.

Ksylitol jak wiele innych produktów, należy użytkować z umiarem. Warto wiedzieć, jaka ilość może być szkodliwa dla naszego organizmu i dobrze jest unikać tego typu produktów.

Źródła: www.kobietaxl.pl
Fotografie: freepik.com (miniatura wpisu), www.freepik.com