Kategorie OdżywianieZdrowie

Jeśli jesz zdrowo i regularnie ćwiczysz, a mimo to nie możesz schudnąć, to może być przyczyna

Jeśli regularnie ćwiczysz i jesz zdrowo, a wciąż nie możesz schudnąć, powodem może być hormon o nazwie kortyzol.

Jest bardzo ważny w naszym organizmie, gdyż to właśnie on sprawia, że reagujemy na niebezpieczeństwo. Jednakże zbyt wysoki poziom kortyzolu może powodować szereg problemów, które zostały podsumowane w zespole Cushinga.

Jeśli jesz zdrowo i regularnie ćwiczysz, a mimo to nie możesz schudnąć, to może być przyczyna

Najczęstszym powodem nadmiernego wytwarzania kortyzolu jest ciągły stres, z racji tego również jest nazywany hormonem stresu. Nadprodukcja niszczy mięśnie i negatywnie wpływa na metabolizm generując tłuszcz.

Objawy wysokiego poziomu kortyzolu:

  • wahania nastroju, gniew, lęk, depresja
  • bóle głowy
  • kołatanie serca
  • słaby apetyt i nadmiar masy ciała
  • problemy z trawieniem
  • częste oddawanie moczu, biegunki lub zaparcia
  • problemy ze snem
  • utrata pamięci
  • zmniejszona odporność
  • obrzęk twarzy
Jeśli jesz zdrowo i regularnie ćwiczysz, a mimo to nie możesz schudnąć, to może być przyczyna

Jak zmniejszyć poziom kortyzolu w organizmie?

Jeśli jesz zdrowo i regularnie ćwiczysz, a mimo to nie możesz schudnąć, to może być przyczyna

1. Unikaj kofeiny, alkoholu, żywności o wysokiej zawartości cukru, słodzików (zwłaszcza aspartamu) i nadmiaru potasu.

2. Żywność, którą warto spożywać:

  • produkty bogate w fosfatydyloserynę jak makrela, śledź i inne o wysokiej zawartości białka
  • pokarmy bogate w fenyloalaninę jak kurczak, jaja, brązowy ryż, brokuły, dynia, rzeżucha
  • produkty o wysokiej zawartości tryptofanu jak brązowy ryż, soja, nasiona oleiste, mięso, jaja, mleko
  • pokarmy bogate w witaminę B5 jak daktyle, migdały, mleko, łosoś, płatki owsiane

3. Jedz w odstępach. Warto jeść 5 razy dziennie w rozsądnych porcjach. Opuszczanie posiłków może skutkować nadprodukcją kortyzolu.

4. Ćwiczenia fizyczne również powinny być zbalansowane. Nie należy przesadzać z treningami. Jeśli nie jesteśmy przyzwyczajeni do wysiłku, warto rozpocząć trening od 3 razy w tygodniu.

5. Wysypiaj się! Ważne, aby dać organizmowi czas na zregenerowanie się, więc optymalna ilość snu to 8 godzin.

6. Unikaj używek. Tyczy się to tak samo kofeiny i alkoholu jak i napojów energetycznych.

7. Pamiętaj o relaksie. Poszukaj jakiejś techniki relaksacyjnej i włącz ją do swojego życia.

8. Pij dużo wody. Nie zapominaj o nawadnianiu i pij przynajmniej 2,5 litra wody dziennie.

Jeśli jesz zdrowo i regularnie ćwiczysz, a mimo to nie możesz schudnąć, to może być przyczyna
Źródło: brightside.me | Fotografie: brightside.me