Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianie

Jedzenie po 18:00 sprawi, że przytyjesz. Prawda czy mit?

Nie jem po 18:00, bo chce schudnąć. Któż z nas nie słyszał tych słów? Wiele osób uważa, że w ciągu nocy nasz metabolizm zwalnia, przez co zjedzony wieczorem posiłek zostanie w całości lub w znacznym stopniu odłożony w postaci tkanki tłuszczowej. Ile w tym prawdy?

W czasie snu nasz metabolizm zwalnia. To MIT!

Zacznijmy od tego, że podczas snu nasz metabolizm nie zwalnia – jest taki sam, jak metabolizm spoczynkowy podczas dnia. Nie mniej jednak organizm potrzebuje czasu na odpoczynek i regenerację. Regenerację, która – uwaga – zostanie wydłużona, jeśli nie dostarczymy naszemu organizmowi odpowiednio zbilansowanego posiłku. Kolejnym argumentem, który przemawia za tym, że kolacja po godzinie 18:00 nie wpłynie bezpośrednio na nasz poziom tkanki tłuszczowej, jest fakt, że przyczyną tycia jest dodatni bilans kaloryczny – nie sam fakt jedzenia tuż przed snem.

Pixinio

Dlaczego powinniśmy jeść kolację? Powodów jest kilka

Przede wszystkim róbmy to w trosce o swoje zdrowie. Pomijanie kolacji może nieść za sobą negatywne konsekwencje – tyczy się to szczególnie osób aktywnych fizycznie. Kiedy nie jemy wieczorem, może się zdarzyć, że będziemy wybudzać się ze snu w środku nocy, co zaburzy proces nocnej regeneracji. Jeśli tak się nie stanie, wydłużamy czas, w którym nie przyjmujemy pokarmów, co zwiększa ewentualny katabolizm – rozpad tkanki mięśniowej. Odpowiednia kolacja zapewnia nam także energię o poranku i zapobiega wahaniom glukozy we krwi.

O której godzinie zjeść ostatni posiłek?

To pytanie, na które z prostego względu nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Chodzi tutaj bowiem o godzinę, o której dana osoba kładzie się spać. Zaleca się spożywanie ostatniego posiłku na 1-2 godzin przed położeniem się spać.

Pixabay

Co w takim razie jeść na kolację?

Odpuszczasz sobie kolację, ale kiedy siadasz przed telewizorem sięgasz po niezdrowe, kaloryczne przekąski, którym nie ma końca? Takie rozwiązanie mija się z celem i na pewno nie odbije się pozytywnie na Twoim zdrowiu i sylwetce. Zamiast tego zaplanuj dobrze zbilansowany posiłek, który nie tylko wpłynie korzystnie na funkcjonowanie Twojego organizmu, ale także pozwoli Ci lepiej spać.

Dobrze zbilansowany posiłek na kolację to przede wszystkim dania gotowane, lekkostrawne czy duszone. Idealna na kolację będzie również sałatka czy kanapka na pełnoziarnistym pieczywie. Takie pieczywo to nie grzech, bowiem węglowodany, które zostaną dostarczone z pieczywa, pomogą w lepszej regeneracji o wpłyną na wyrzut insuliny, która zapoczątkuje proces wytwarzania serotoniny i melatoniny – hormonów biorących udział w procesie zasypiania. Idealnie sprawdzą się w tym przypadku również: bataty, kasza, płatki owsiane czy nawet ryż. Pamiętaj również o porcji protein (około 20-30g białka) i nie przesadzaj z ilością tłuszczów – zbyt duża ilość sprawi, że pokarm będzie się długo trawił, co może zaburzyć procesy regeneracyjne.

Wnioski

Stwierdzenie, że jedzenie kolacji po 18:00 sprawi, że przybierzesz na wadze, to MIT, który nie ma nic wspólnego z prawdą – wyjątkiem jest sytuacja, kiedy całodzienny bilans kaloryczny łącznie z kolacją jest dodatni. Poza tym kolacja jest bardzo istotnym posiłkiem ze względu na jej wpływ na procesy regeneracyjne, jakie zachodzą podczas snu. Najlepszy czas na ostatni posiłek to 1-2 godziny przed snem.

Źródła: www.sfd.pl
Fotografie: pixabay.com, pxhere.com