Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieSuperfoodsZdrowe zakupyZdrowie

Ile jajek można bezpiecznie zjeść, by dodać sobie zdrowia? Odpowiadamy!

Jeść jaja czy nie jeść? Jeśli jeść to ile? Jeśli nie to dlaczego? Zdania są podzielone, a wszystkiemu winne są zalecenia dotyczące spożywania cholesterolu w bezpiecznej ilości. Ilości, która nie wpłynie na podniesienie ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. W Polsce średnie spożycie jajek na osobę szacuje się na poziomie 3 sztuk tygodniowo. Dużo czy mało?

Co wiadomo o jajkach?

Jajka zawierają szereg drogocennych elementów: łatwo przyswajalne żelazo, wysokiej jakości pełnowartościowe białko (jajko ważące 56 g dostarcza aż 7,03 g białka), witaminy z grup A, B, D, E, K, cynk, fosfor, jod, selen, a także karotenoidy. Jedno jajko to około 80 kcal, z czego 60 kcal stanowi żółtko, a 20 kcal białko. Nikogo nie powinno więc dziwić, że jajka powszechnie były uważane za bardzo odżywcze i zdrowe. Śmiało można powiedzieć, że nie miały sobie równych! Z czasem ich renoma znacznie jednak ucierpiała, a to za sprawą cholesterolu – w 100 g jajka znajduje się aż 372 mg cholesterolu – przez co wielu ludzi ograniczyło ich spożycie lub też zupełnie odstawiło na bok.

Wikipedia

Tygodniowy limit jajek

W Polsce spożycie jajek szacuje się obecnie średnio na nieco ponad 3 sztuki tygodniowo (na osobę). Dużo to czy mało? Zdania na ten temat są podzielone i wciąż nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jajka ze względu na zawartość cholesterolu pokarmowego budziły sporo kontrowersji i obaw, zwłaszcza u osób, które mają problemu z układem krążenia. Dziś poglądy na ten temat nieco się zmieniły. Okazało się, że większy związek z miażdżycą ma dostarczanie organizmowi nasyconych kwasów tłuszczowych niż cholesterolu, co wcale nie oznacza, że możemy jeść jajka w hurtowych ilościach…

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podaje, że bez obaw o zdrowie można zjadać nawet 10 jajek tygodniowo. Australijska organizacja National Heart Foundation zaleca z kolei spożycie maksymalnie 6 jajek na tydzień, podczas gdy brytyjskie towarzystwa – British Heart Foundation i Diabetes United Kingdom – nie ograniczają spożycia zarówno cholesterolu jak i jajek.

Pixabay

Wnioski

Choć nie ma jednoznacznej odpowiedzi, co do bezpiecznej ilości jedzenia jajek, nie ulega wątpliwości, że warto jej jeść zachowując przy tym zdrowy rozsądek i umiar. Wyjątkiem mogą być osoby, które mają na nie alergie. Badania kliniczne pokazują natomiast, że zarówno osoby zdrowe, jak i te, które są obciążone ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych mogą odnieść korzyści z jedzenia jajek. Bezpiecznym rozwiązaniem wydaje się być jedzenie maksymalnie do 10 jajek tygodniowo, co daje średnio 1-2 jajka dziennie.

A Ty ile jajek dziennie/tygodniowo jesz?

Źródła: www.poradnikzdrowie.pl, www.mp.pl
Fotografie: Pixabay (miniatura wpisu), pixabay.com