Istnieje sposób jedzenia, dzięki któremu schudniesz i zmienisz swoje nawyki

To, co na pozór brzmi jak wymysł naszych czasów, w rzeczywistości jest praktykowane od ponad tysiąca lat i to z pozytywnym skutkiem! Większość ludzi zjada zbyt dużo zbędnych kalorii, zwykle wpatrując się w ekran komputera czy telewizora. jemy, bo jesteśmy znudzeni, samotni, zestresowani, zmęczeni. Każdy powód staje się wymówką. W dodatku pochłaniamy nasze jedzenie zbyt szybko i w za dużych porcjach.

Istnieje sposób jedzenia, dzięki któremu schudniesz i zmienisz swoje nawyki
UdostępnijŹródło: Freepik

MEDYTACJA

Medytowanie ma zmienić to podejście. Metoda skupia się na przykładaniu uwagi do faktu, że jemy. Do tego co dzieje się z ciałem, do oddechu, odczuć zmysłów i emocji, które wywołuje w nas jedzenie. Efektem powinno być wolniejsze jedzenie, bardziej świadome wybieranie dań i produktów, czy zrozumienie skąd w nas niezdrowe żywieniowe nawyki.

ZALETY

Medytowanie “nad jedzeniem” ma wiele zalet. Skupianie się na jedzeniu i każdym kęsie sprawia, że mocniej czujemy smaki, jemy mniej, rzadziej sę przejadamy, szukamy prostszego i mniej przetworzonego jedzenia, uspokajamy się i pozwalamy organizmowi odpocząć, nasze trawienie jest lepsze, a my na nowo odkrywamy przyjemność jedzenia. Przy okazji… chudniemy!

Istnieje sposób jedzenia, dzięki któremu schudniesz i zmienisz swoje nawyki
UdostępnijŹródło: Freepik

JAK ZACZĄĆ

Technika medytacji w tym przypadku jest prosta i ogranicza się do kilka kroków. Oto one:

1) Wygospodaruj czas na posiłek – nie możesz w tym czasie korzystać z telefonu, komputera. Wyłącz telewizor i odetnij inne, zbędne bodźce.

2) Popatrz na przygotowane jedzenie. Określ i oceń jego kształt, kolory, teksturę i zapach.

3) Pomyśl o tym, skąd pochodzą składniki na talerzu. Gdzie je kupiłeś, czy są to lokalne produkty z rodzinnych firm, czy z korporacji. Jak długo zajęło ich wyhodowanie, ile trwał proces dojrzewania. Doceń jak długi proces przeszły produkty, zanim trafiły na Twój talerz i ile osób musiało poświęcić im swój czas.

4) Zacznij jeść, ale kawałek po kawałku. Każdy kęs osobno i świadomie. Pomyśl o tym, jakie emocje wywołuje w Tobie ten konkretny posiłek. Czy czujesz się dobrze, czy źle. Czy jedzenie Ci smakuje i ma walory odżywcze, czy jest zgodne z tym, jak powinieneś jeść.

5) Poczuj jak reaguje na jedzenie ciało. Zrozum także dlaczego jesz. Jesteś głodny? A może by poprawić sobie humor? Czy niecierpliwie czekałeś na posiłek?

6) Nie bierz kolejnego kęsa, dopóki nie pogryziesz i nie połkniesz poprzedniego. Rób pauzy pomiędzy kolejnymi kawałkami i pamiętaj, by w momencie tych krótkich przerw głęboko oddychać.

Istnieje sposób jedzenia, dzięki któremu schudniesz i zmienisz swoje nawyki
UdostępnijŹródło: Freepik

PRAKTYKA

Przyzwyczaj się do tej praktyki. Dobrym pomysłem jest zapisywanie swoich uczuć na temat tego, jakie emocje wywołują w nas konkretne posiłki w trakcie dnia. Szybko zauważycie, czy zbędne kilogramy pojawiają się od zajadania stresu, samotności, z nudy, czy ze złych przyzwyczajeń. O wiele łatwiej będzie Wam także pozbyć się złych nawyków. Zaczniecie także mocniej odczuwać smaki, a Wasz organizm stanie się wyczulony na przetworzone jedzenie.

CEL

Celem medytacji w tej formie nie jest tylko odchudzanie. Przede wszystkim chodzi o świadome jedzenie i dokonywanie zdrowych, przemyślanych wyborów. Kończymy z traktowaniem jedzenia jako dodatku do rzeczywistości. Staje się ono jej częścią i zasługuje na uwagę.

Jesteśmy pewni, że świadome jedzenie przyda się każdemu z nas. Będziemy zdrowsi, poprawi się nasze samopoczucie, a przy okazji także figura.