Jak przestać jeść słodycze i cukier?
Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieZdrowie

Jak przestać jeść słodycze i cukier? Przejdź 4 etapy, a pokonasz uzależnienie w jeden dzień

Jak przestać jeść słodycze i cukier? Do kawy, przed obiadem tylko kęs, a po obiedzie nie zaszkodzi. Na podwieczorek odrobinę, a przed snem tak dla uspokojenia… Znasz to? Tak, mowa o słodyczach.

Wiele osób regularnie odczuwa głód cukru. Pracownicy służby zdrowia uważają, że jest to jeden z głównych powodów, dla których przestrzeganie zdrowej diety może być tak trudne.

Pragnienia są napędzane potrzebą Twojego mózgu do „nagrody”, a nie zapotrzebowaniem organizmu na jedzenie. Jeśli możesz zjeść jedno małe ciasteczko i zatrzymać się na nim, oddanie się odrobinie słodkiej przyjemności jest absolutnie w porządku. Jednak jeśli masz tendencję do objadania się i przejadania się, gdy tylko posmakujesz słodkich potraw, to poddanie się pragnieniu jest najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić.

Jeżeli zależy Ci, by cukier przestał Tobą rządzić, koniecznie postaw na 4-etapowy plan powstrzymania głodu cukru. Jak go zrobić? Przeczytaj poniżej.

Jak przestać jeść słodycze i cukier?
Etap numer 1: Jedz sycące posiłki

Mamy różne „głody”. Jeżeli potrzebujesz zjeść obiad lub śniadanie jest to normalny sygnał, że jesteś głodny. Natomiast w przypadku słodyczy to nie Twoje ciało, a Twój mózg woła o rzecz, która uwalnia dopaminę i traktuje to jako nagrodę.

Kiedy odczuwasz ten stan jest on dość trudny w pokonaniu, dlatego sięgasz po kolejną czekoladkę. I właśnie taki problem ma większość z nas. Co wtedy zrobić?

Jeżeli odczujesz ten rodzaj głodu, koniecznie sięgnij po zdrowy posiłek. Najlepszym pomysłem jest mieć już wcześniej przygotowane przekąski. Mam na myśli jedzenie bogate w białko takie jak ryby, mięso czy jajka.

Tylko takie działanie pomoże Ci przejść przez pierwszy etap. Zdaję sobie sprawę doskonale z tego, że jajko to nie czekolada, ale warto zacząć panować nad swoimi zachciankami.

Jak przestać jeść słodycze i cukier?
Etap numer 2: Weź gorący prysznic

Większość osób, które walczyły z uczuciem chęci na słodkie podpowiada, by brać gorące prysznice. Oczywiście jeżeli możesz sobie na nie w danej chwili pozwolić. Ponoć to one zapewniają nam ulgę. Dlatego ustaw odpowiednią temperaturę i pozwól wodzie rozgrzać Twoje ciało. Korzystaj z tej przyjemności nawet do 10 minut.

Po wyjściu z prysznica Twoja chęć na słodkie będzie o wiele mniejsza lub zniknie całkowicie.

Jak przestać jeść słodycze i cukier?
Etap numer 3: Wybierz się na szybki spacer

Energetyczny szybki trucht może zdziałać cuda. Jeżeli chcesz zamienić spacer na bieganie – proszę bardzo! Dlaczego warto?

Powód jest prozaiczny, mianowicie oddalasz się od swojej lodówki, a po drugie ruch uwalnia endorfiny, które sprawią, że Twój mózg poczuje się szczęśliwy bez cukru.

Jak przestać jeść słodycze i cukier?
Co jeszcze pomoże?

To nie jedyne działanie, które może Ci pomóc uporać się z problem. Na pewno jednak zdajesz sobie sprawę, że najlepszą opcją jest zapobieganie takim napadom głodu. Dlatego przechodzimy do czwartego etapu!

Jak przestać jeść słodycze i cukier?
Etap numer 4: Raz na zawsze

Czwarty etap jest zdecydowanie najgorszy dla większości z nas, ale jeżeli dojrzeliśmy, by go zrobić, w pewien sposób już wygrałeś!

  1. Wyrzuć śmieciowe jedzenie z domu. Jeżeli będziesz miał je w zasięgu ręki, możesz się złamać.
  2. Pij wodę. Odwodnienie również odpowiada za apetyt, dlatego nawadniaj swój organizm.
  3. Jedz owoce. Postaw na banana, pomarańcze lub jabłko. Może Ci to pomóc zaspokoić nagły głód.
  4. Nie korzystaj ze sztucznych słodzików. To najgorsze co mógłbyś sobie teraz zrobić.
  5. Jedz białko. Doskonale nadaje się na uczucie sytości i może również pomóc w zachciankach.
  6. Spij wystarczająco długo. Wyspany człowiek nie potrzebuje nadrabiać braku anu za pomocą jedzenia.
  7. Unikaj stresu. Stres powoduje różne zachcianki, więc unikaj tego nieprzyjemnego stanu.
  8. Postaw na witaminy. Dostarcz swojemu organizmowi niezbędnych składników i minerałów.
  9. Nie głodź się. Jedz porządne i zdrowe posiłki, które dadzą Ci energię do kolejnego posiłku. Dzięki temu nie będziesz sięgał po śmieciowe i szybkie przekąski.

Aby odnieść się do pierwszego punku, czyli do wyrzucania śmieciowego jedzenia, musisz wiedzieć pod jakimi nazwami kryje się cukier. Cukier ma wiele innych nazw i często jest ukrytym składnikiem

Według  SugarScience.org istnieje ponad 60 alternatywnych nazw dodanego cukru. Oto kilka alternatyw z nich:

  1. nektar z agawy
  2. słód jęczmienny
  3. cukier buraczany
  4. brązowy cukier
  5. syrop maślany
  6. sok trzcinowy, kryształy soku lub cukier
  7. karmel
  8. syrop z chleba świętojańskiego
  9. cukier kokosowy
  10. cukier puder
  11. cukier kukurydziany
  12. słodzik kukurydziany
  13. krystaliczna fruktoza
  14. cukier daktylowy
  15. dekstryna
  16. glukoza
  17. fruktoza
  18. sok owocowy lub koncentrat soku owocowego
  19. glukoza lub stałe składniki glukozy
  20. złoty cukier lub syrop
  21. cukier winogronowy
  22. syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy
  23. laktoza
  24. syrop słodowy
  25. syrop klonowy

Rezygnacja z cukru nie oznacza gorzkiej herbaty czy kawy. Wręcz przeciwnie! Postaw na zdrowe słodziki!

Niestety nie wszystkie naturalne słodziki są zdrowe. Nektar z agawy, który kiedyś okazał się wielką obietnicą, że będzie kolejnym dużym zdrowym środkiem słodzącym, okazuje się nie lepszy niż biały cukier.  Miód zawiera w przybliżeniu równe części fruktozy i glukozy – taki sam skład jak biały cukier. Więc czego możesz używać?

Postaw na stewie. Moją ulubioną zdrową alternatywą dla cukru naturalnego jest właśnie stewia. Pochodzi z liści zioła i czerpie swój smak ze słodkiego, ale bezkalorycznego białka. Jest 200 razy słodszy niż cukier, ale nie zwiększa poziomu cukru we krwi ani nie powoduje wzrostu poziomu insuliny. Idealna!

Czego się spodziewać po odstawieniu cukru?

Możesz być jednym z tych szczęściarzy, którzy z niewielkimi problemami żeglują po detoksykacji cukru. Jednak większość osób zachowuje się podobnie jak osoby, które przestały pić kawę. Nie przejmuj się, jeśli odczuwasz ból głowy, wahania nastroju czy długotrwałe zmęczenie.

Fotografie: google.com, google.com (miniatura wpisu), www.freepik.com