6 mitów o zdrowiu, w które za długo wierzyliśmy. Naukowcy rozprawili się z m.in. z glutenem

Pseudonaukowe mity nie są łatwe do zastąpienia solidnymi faktami. Zaleca się przyjmowanie co najmniej 10 000 kroków dziennie, kupowanie bezglutenowych posiłków i picie płynów zaledwie 30 minut po obiedzie. Jednak wszystkie te wierzenia nie mają poparcia naukowego.

via GIPHY

Jasna Strona znalazła 6 powszechnych nieporozumień, które kiedyś uważaliśmy za fakty naukowe

#1 Gluten jest szkodliwy dla twojego zdrowia

Naukowcy porównali ponad 650 produktów bezglutenowych z ich regularnymi odpowiednikami i odkryli, że produkty bezglutenowe zawierają więcej kalorii, cukru, tłuszczu i mniej białka. Są ludzie, którzy muszą jeść posiłki bezglutenowe z powodu swoich alergii lub jeśli cierpią na celiakię. Gluten może uszkodzić ich jelito cienkie (około 1 na 100 osób cierpi na tę chorobę). Dla zdrowych ludzi ograniczanie liczby pełnoziarnistych pokarmów w diecie może zwiększać ryzyko rozwoju chorób serca.

via GIPHY

#2 Istnieją produkty o ujemnej kaloryczności

Seler, grejpfrut, brokuły, pomidory i ogórki nazywane są pokarmami o ujemnej kaloryczności, ale nie ma dowodów naukowych potwierdzających ten fakt. Można to wyjaśnić faktem, że produkty te zawierają dużo wody i błonnika, które nie wymagają dużej ilości energii do strawienia.

via GIPHY

#3 Nie należy pić podczas jedzenia

Cała woda, którą pijesz podczas jedzenia, pomaga zmyć kawałki jedzenia w przełyku do żołądka. Rozbija również duże kawałki żywności i dostarcza do niej kwasy i fermenty. Woda rozcieńcza wydzielanie soku żołądkowego, ale nie zakłóca pracy żołądka. Ta ostatnia reguluje stężenie soku żołądkowego; szklanka wody pomogłaby tylko w prawidłowym trawieniu pokarmu.

via GIPHY

#4 Mydło w kostce przenosi bakterie

Żadne mydło nie przenosi bakterii. Nawet jeśli osoba z wirusem Ebola używa kostki mydła, nadal będzie bezpieczna dla Ciebie. Grupa naukowców przeprowadziła eksperyment: umieścili bakterie na kostce mydła, umyli ręce i podali je innemu uczestnikowi eksperymentu. W rezultacie nie znaleźli żadnych bakterii na rękach uczestników.

via GIPHY

#5 Antyperspiranty są niebezpieczne

Antyperspiranty są skuteczne tylko wtedy, gdy sól glinowa blokuje pory, z których wychodzi pot. W latach 60. powszechnie uważano, że aluminium może powodować chorobę Alzheimera. Stowarzyszenie Alzheimera twierdzi, że badania nie dowiodły, że aluminium odgrywa jakąkolwiek rolę w rozwoju choroby; dlatego nie ma sensu pozbawiać się antyperspirantów.

via GIPHY

#6 Musisz codziennie wykonywać co najmniej 10 000 kroków

10 000 kroków to losowa liczba, która została stworzona przez Japończyków, aby promować nowy licznik kroków w połowie lat sześćdziesiątych. Silny wzrost aktywności może mieć negatywne konsekwencje dla osób z przewlekłymi chorobami, osób starszych, chorych na cukrzycę lub osób przyzwyczajonych do siedzącego trybu życia. Niektóre badania dowodzą, że aby zachować zdrowie i kondycję, należy codziennie wykonywać od 5 000 do 8 000 kroków. Naukowcy próbowali zliczyć dokładny numer i stwierdzili, że zaleca się wykonanie co najmniej 7500 kroków dziennie.

via GIPHY

Czy znasz jakieś fakty pseudonaukowe?

Podziel się swoją wiedzą w komentarzach.