Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianie

Dieta wężowa – ludzie chudną na niej w ekspresowym tempie. Czy jest bezpieczna?

W sieci i nie tylko można znaleźć dziś pełno planów żywieniowych, które mają pomóc osiągnąć Ci upragnione cele, a w tym m.in. utratę tkanki tłuszczowej. W ostatnim czasie światło dzienne ujrzała kolejna z nich, a mianowicie dieta wężowa (snake diet). Dieta, która gwarantuje bardzo szybkie efekty odchudzające. Czy restrykcyjna dieta, która opiera się na długotrwałej głodówce, będzie dla nas bezpieczna?

Dieta wężowa

Nazwa dieta wężowa nie wzięła się z przypadku. Bazuje na sposobie odżywiania się węży, które raz na jakiś czas zjadają duży posiłek, po czym następuje bardzo długi okres postu. Podobnie jest w przypadku diety węża…

Freepik

Dieta wężowa – na czym polega?

Autorem diety wężowej jest Cole’a Robinson, mężczyzna, który nie ma kwalifikacji ani doświadczenia w zakresie medycyny, biologi czy żywienia. Celem przygotowanego przez niego programu żywieniowego jest szybka utrata zbędnych kilogramów. Program bazuje na przekonaniu, że ludzie na przełomie dziejów cierpieli okresy głody, a co za tym idzie ludzki organizm może przetrwać spożywając jeden posiłek kilka razy w tygodniu – średnio co 24-48 godzin.

Freepik

Główne zasady diety węża

Dietę wężową możemy podzielić na trzy etapy:

  1.  48-godzinny post – to czas, w którym nie jesz dosłownie nic. Pijemy tylko wodę lub inne, pozbawione kalorii napoje np. czarna kawa lub herbata bez dodatków. Sprawdzić tutaj ma się również specjalny napój zwany wężowym sokiem (Snake Juice), którego zadaniem jest uzupełnienie elektrolitów. Składa się na niego woda, sól morska i chlorek potasu. Nie ma jednak wytycznych dotyczących dawkowania
  2.  Okno żywieniowe – po upływie wspomnianego czasu można jeść… przez 1-2 godziny. Autor informuje, żeby decydować się w tym czasie na posiłki i niskiej zawartości węglowodanów i wysokiej zawartości tłuszczy oraz białek. Posiłki powinny zawierać dużo warzyw, bez skrobi
  3. 72-godzinny post – tym razem post jest jeszcze dłuższy. Podczas jego trwania możesz pić nie tylko „wężowy sok”, ale także tonik z octem jabłkowym i cytryną, który ma pomóc przełamać lęk przed postem
Imgur

Skutki uboczne diety wężowej

Oczywistym celem tego planu jest szybka utrata masy ciała. Nie mniej jednak należy rozważyć, w jaki sposób ta metoda może wpłynąć na Twoje zdrowie fizyczne i psychiczne. Twórca diety słusznie uważa, że jeśli jemy więcej niż jesteśmy w stanie spalić lub wykorzystać, gromadzimy w ten sposób tkankę tłuszczową. To oczywiście prawda, jednak czy musimy skrajnie głodować, aby tego uniknąć? Pamiętaj, że w ten sposób pozbawiasz organizm niezbędnych składników odżywczych, które mają pozytywny wpływ na Twoje zdrowie.

Skutkami ubocznymi stosowania diety wężowej może być:

  • osłabienie, omdlenia,
  • zaburzenia odżywiania,
  • ogólne złe samopoczucie,
  • depresja,
  • zaparcia,
  • niedobory witamin i soli mineralnych,
  • efekt jo-jo
  • Podsumowanie

    Podsumowując dieta węża z pewnością pozwoli Ci zrzucić zbędne kilogramy, jednak ma kilka dużych wad. Jej efekty są krótkotrwałe. Poza tym po głodówce musisz liczyć się z możliwością wystąpienia efektu jo-jo. Dodatkowo długotrwały post znacznie zaburza metabolizm. Oznacza to tyle, że po otrzymaniu kolejnej porcji pożywienia zgromadzisz znaczną jego część w postaci „zapasów” na czas ewentualnej, następnej głodówki.

    Należy również pamiętać, że skutki działania kontrowersyjnej diety nie zostały potwierdzone naukowo. Znacznie lepszą i bezpieczniejszą wydaje się być tzw. dieta if, która również charakteryzuje się okresami poszczenia. Nie są one jednak tak ekstremalnie długi i wyczerpujące.

    Źródła: www.health.com