Kategorie Choroby psychicznePsychologiaRozwójZdrowie

Jak zmniejszyć ryzyko depresji u dziecka? Jest na to potwierdzony naukowo sposób!

Depresję stwierdza się oficjalnie u 2% dzieci i nawet 8% nastolatków. Nie mniej jednak szeroko rozumiane zaburzenia depresyjne mogą występować u 20% nastolatków, a niektóre źródła podają nawet, że u co trzeciego nastolatka. Te liczby nie napawają optymizmem, a wręcz przeciwnie. Czy jako rodzice lub osoby bliskie możemy zmniejszyć ryzyko wystąpienia depresji u dzieci i młodzieży? Okazuje się, że tak. Kluczowe znaczenie może mieć tutaj aktywność fizyczna.

Pxhere

Przebieg badania

Badania zostały przeprowadzone pod okiem Aarona Kandola, doktoranta psychiatrii na University College London. Badacze poddali obserwacji 4257 nastolatków w wieku 12, 14 i 16 lat, które przez okres trzech kolejnych dni nosiły narzędzia służące do śledzenia ruchów. Akcelerometry przez co najmniej 10 godzin dziennie rejestrowały ruchy ciała dzieci, przez co było wiadomo, czy dana osoba prowadzi raczej siedzący tryb życia czy też poświęca część czasu na aktywność fizyczną.

Niepokojące jest to, że ilość czasu spędzanego przez młodych ludzi bezczynnie stale rośnie od lat, ale zaskakująco brakuje wysokiej jakości badań dotyczących tego, jak może to wpłynąć na zdrowie psychiczne – powiedział Kandola

Needpix

Wnioski wyciągnięte z badania

Badacze zauważyli, że tendencja do siedzącego trybu życia rosła wraz z wiekiem dzieci. Zauważono także zależność, że najwyższy wskaźnik depresji dotyczył dzieci, które były najmniej aktywne fizycznie. Jak duża była to zależność?

  • każda dodatkowa godzina w pozycji siedzącej u dzieci w wieku 12 lat była związana z 11-procentowym wzrostem wyników depresji w wieku 18 lat
  • każda dodatkowa godzina w pozycji siedzącej u dzieci w wieku 14 lat była związana z 8-procentowym wzrostem ryzyka wyników  w wieku 18 lat
  • każda dodatkowa godzina w pozycji siedzącej u dzieci w wieku 16 lat była związana z 10,5-procentowym wzrostem wyników depresji w wieku 18 lat

Naukowcy doszli do wniosku, że nawet 2-godzinne zmniejszenie codziennego, siedzącego trybu życia u dzieci pomiędzy 12. a 16. rokiem życia, może obniżyć ryzyko depresji w wieku 18 lat o nawet 22 procent!

Badanie było prowadzone w oparciu o kwestionariusz kliniczny.

Pixabay

Zmotywuj swoje dziecko do ćwiczeń

Zmotywowanie dziecka do ćwiczeń jest szczególnie ważne w okresie dojrzewania, bowiem to wtedy najczęściej pojawiają się pierwsze objawy depresji. Oczywiście nie zawsze jest to takie proste. Media społecznościowe, komputer czy przesiadywanie na telefonu to pokusy, które są przeciwnikami aktywności fizycznej, a zarazem kuszącymi pokusami dla dziecka. Nie mniej jednak najnowsze badania, przynoszą nadzieję, bowiem nawet lekkie ćwiczenia mogą pomóc uchronić dziecko przed postępującą depresją. Bieg, jazda na rowerze, prace domowe czy nawet gra na instrumencie muzycznym świetnie się tutaj sprawdzą, choć oczywiście nie należy wykluczać tutaj nieco bardziej intensywnych i wymagających aktywności fizycznych, które są jak najbardziej wskazane.

Wiele inicjatyw zaleca ćwiczenia młodym ludziom, ale nasze odkrycia sugerują, że należy również zwrócić większą uwagę na lekką aktywność… Szkoły mogą włączać lekką aktywność do zajęć uczniów, na przykład poprzez lekcje na stojąco. Nie wymaga to dużego wysiłku i łatwo dopasowuje się do codziennej rutyny większości młodych ludzi –powiedział dr Joseph Hayes, psychiatra i konsultant ds. badań klinicznych w University College London

Nie bądź obojętny na los swojego dziecka. Zachęcaj je do aktywności fizycznej, a w przyszłości będzie mu zdecydowanie łatwiej.

Źródła: www.cnn.com
Fotografie: www.needpix.com