Kategorie Aktywność fizyczna / fitnessĆwiczenia

Ćwiczyć rano czy wieczorem? Przeprowadzono badania, które rozwiewają wątpliwości

Ćwiczyć rano czy wieczorem? To pytanie, które zadaje sobie ludzi. Często jednak wybieramy taką porę na trening, którą możemy dostosować do swojego grafiku dnia. Ale gdybyśmy tak jednak mieli tę możliwość wyrobu… Fińscy naukowcy przeprowadzili badania i wyciągnęli wnioski, że korzystniejsze jest trenowanie w godzinach wieczornych.

Sport to zdrowie

Sport to zdrowie. To powiedzenie, który słyszał prawdopodobnie każdy z Was. Aktywność fizyczna wpływa nie tylko na poprawę zdrowia na wielu różnych płaszczyznach czy kondycji, ale także ma pozytywny wpływ na nasz nastrój. Co więcej, różnego rodzaju aktywności jest tak wiele, że każdy znajdzie coś dla siebie. Podczas gdy dla spokojniejszych osób sprawdzić się mogą zajęcia z jogi czy pilatesu, ci bardziej energiczni znacznie lepiej będą się czuć na siłowni czy podczas biegania. Jeśli więc na chwilę obecną jesteś ze sportem na bakier, pomyśl nad tym, która z aktywności fizycznych sprawia Ci najwięcej przyjemności i zacznij się regularnie ruszać. Nic prostszego!

Pxfuel

Przebieg badań

W badaniu wzięło udział 42 zdrowych mężczyzn, który nie byli zawodowymi sportowcami. Naukowcy opracowali dla nich specjalny program treningowy składający się z ćwiczeń siłowo-wytrzymałościowych.

Na ćwiczenia siłowe składało się: wyciskanie nogami na suwnicy, uginanie nóg na maszynie, rozpiętki, wyciskanie żołnierskie, ściąganie drążka wyciągu górnego, uginanie przedramion, pompki, spięcia brzucha. Wraz z każdym kolejnym tygodniem zwiększano ilość powtórzeń lub obciążenie, aby treningi były coraz cięższe.

Na część wytrzymałościowa składała się 30-50 minutowa sesja cardio lub intensywne interwały. Każda z tych opcji dopasowana była do danej osoby. W tym celu zbadano przekrój poprzeczny mięśnia, stężenie testosteronu i kortyzolu, czas pokonania danego dystansu na ergometrze czy max na jedno powtórzenie w wyciskaniu suwnicy.

31stmeu.marines.mil

Badacze chcieli sprawdzić czy pora treningu i kolejność wykonywanych ćwiczeń (najpierw siłowe, później wytrzymałościowe lub na odwrót) ma wpływ na wyniki. I tak oto podzielono mężczyzn na pięć grup:

  • Grupa pierwsza trenowała od 7:30 do 10:00 rano. Wykonywała najpierw trening cardio, później trening siłowy
  • Grupa druga trenowała od 7:30 do 10: rano. Wykonywała najpierw trening siłowy, później trening cardio
  • Grupa trzecia trenowała od 17:30 do 20:00. Wykonywała najpierw trening cardio, później trening siłowy
  • Grupa czwarta trenowała od 17:30 do 20:00. Wykonywała najpierw trening siłowy, później trening cardio
  • Grupa piąta nie ćwiczyła wcale

Wyniki badań

Na początku wzięto pod lupę poziom kortyzolu i testosteronu. Okazało się, że bez względu na porę treningu i kolejność ćwiczeń był on niezmienny. Podobnie było w przypadku wpływu treningu na rozwój mięśni, jednak tak to wyglądało tylko w czasie 12 godzin począwszy od pory treningu. Zasadnicze różnice były widoczne natomiast później. Naukowcy jednoznacznie stwierdzili, że wieczorne treningi przyniosły w tym przypadku więcej korzyści dla rozbudowy tkanki mięśniowej niż te poranne. Zauważono także, że wydolność szybciej rosła w przypadku osób, które wykonywały aeroby przed częścią siłową, co nie rzutowało na wyniki osiągane podczas treningu siłowego. Niezależnie więc od kolejności treningów (w przeciwieństwie do pory), przyrost masy mięśniowej był bardzo zbliżony.
Needpix

Podsumowanie

O ile ktoś jest osobą początkującą, raczej nie ma to większego znaczenia, czy będzie ćwiczyła rano czy wieczorem. Może to mieć znacznie w przypadku osób, które mają za sobą co najmniej 12 tygodni regularnych i ciężkich treningów. W takim przypadku trening wieczorny będzie dawał lepsze rezultaty. Jeśli natomiast zależy nam na połączeniu treningu cardio i treningu siłowego, warto rozpocząć swój trening od części aerobowej, która nie będzie miała większego wpływu na późniejszy trening siłowy. Wpłynie to natomiast na naszą wydolność.

Należy pamiętać, że tak pokazują badania. Nie mniej jednak każdy przypadek jest inny. Jeśli czujesz się lepiej ćwicząc rano, oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby Twoja aktywność fizyczna miała miejsce właśnie wtedy. Każdy organizm jest inny i sami najlepiej wiemy, co jest dla nas najlepsze.

Ciekawostka

Trening w godzinach wieczornych niesie za sobą jeszcze wiele innych korzyści: redukuje stres, oczyszcza umysł, rozładowuje napięcie w ciele gromadzone przez cały dzień, poprawia jakość (o ile trening nie jest robiony na chwilę przed pójściem spać) i pomaga zapobiegać niezdrowym nawykom.

Źródła: www.sfd.pl, zdroweporadniki.pl
Fotografie: www.pxfuel.com