Kategorie Dieta i odchudzanieOdżywianieSuperfoodsZdrowe zakupyZdrowie

7 produktów, które warto uwzględnić w swoim jadłospisie, by mieć lepszą pamięć

Nasza pamięć pogarsza się wraz z wiekiem. Naukowcy oceniają, że maksymalne zdolności osiągamy w wieku około 20 lat, później następuje stabilizacja wyników i w końcu spadek, wstępnie powolny, a po 40. roku życia znacznie wyraźniejszy. Istotne osłabienie pamięci następuje natomiast po 60. roku życia.

Na szczęście pamięć można ćwiczyć. Nie bez znaczenia są także produkty, które znajdują się w naszej diecie. Produkty, które ze względu na zawarte w nich substancje odżywcze, są swego rodzaju paliwem dla naszego mózgu.

Pixabay

Dlaczego pamięć słabnie?

Niestety, z wiekiem nasza pamięć słabnie. Jak to wytłumaczyć? Nie ma jednej i wyłącznej przyczyny pogorszenia zdolności pamięciowych w starszym wieku. Naukowcy dopuszczają kilka hipotez. Jedną z nich jest spowolnienie poznawcze – czas reakcji u osób starszych jest 1,5 razy dłuższy niż u młodych. Idąc dalej, osoby starsze mają mniejszą pojemność uwagi i pamięci operacyjnej. W ich umysłach często pojawiają się informacje nieistotne dla danego zadania, danej chwili. Młodzi, w przeciwieństwie do starszych osób, mają zdolność do naturalnego wygaszania i usuwania z pamięci tego rodzaju „przeszkód”. Istotnym przyczyną zmian w funkcjonowaniu mózgu są także zmiany neurologiczne. Z wiekiem zmniejsza się masa mózgu i przepływ krwi, przez co w konsekwencji kora mózgowa otrzymuje mniej tlenu.

Z drugiej zaś strony od każdej reguły są wyjątki. Od tej również. „Starość może być nawet okresem szczytowych osiągnięć, jeśli oczywiście odpowiednio zadbamy o swój umysł” – mówi Magdalena Zagrajek ze Szkoły Pamięci 4 Brains.

Flickr

Wyjątkowość mózgu

Mózg nieustannie odbiera i przetwarza miliony informacji. Procesy w nim zachodzące pochłaniają niemal jedną czwartą energii, którą każdy z nas dostarcza swojemu organizmowi, i wykorzystuje praktycznie połowę krążącej po krwi glukozy. Wszystko po to, aby myśleć, kojarzyć i zapamiętywać. Niesamowite, prawda?

10 produktów, które warto włączyć do swojego menu, by poprawić swoją pamięć

Chcąc dostarczyć do mózgu niezbędnych składników, a tym samym chcąc przyczynić się do tego, aby służył nam swoją pamięcią jak najdłużej, codzienna dieta powinna być maksymalnie urozmaicona. Ponadto nie może zabraknąć w niej produktów, które sprzyjają pracy narządu ośrodkowego układu nerwowego. Na jakie produkty powinniśmy zwracać szczególną uwagę?

  1. Awokado – awokado jest bogatym źródłem witamin z grupy B. Witamin odpowiedzialnych za sprawne i prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Tyczy się to przede wszystkim niacyny (witaminy B3), której niedobór jest odpowiedzialny za problemy z koncentracją, kojarzeniem i osłabieniem pamięci.
  2. Ryby morskie – ryby morskie to przede wszystkim źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych niezbędnych dla prawidłowego rozwoju umysłowego oraz witaminy B12, która jest odpowiedzialna za wytwarzanie osłonki mielinowej osłaniającej komórki nerwowe, a także usprawniającej przewodzenie impulsów.
  3. Rośliny strączkowe – rośliny strączkowe, a zwłaszcza fasola szparagowa, ciecierzyca czy soja, podobnie jak awokado są świetnym źródłem witamin z grupy B.

    Needpix

  4. Orzechy i nasiona – orzechy i nasiona to źródło kwasów tłuszczowych omega- 3 i omega-6, a także żelazo. Żelaza, które niedobór ma wpływ na osłabienie pamięci, koncentracji i procesy poznawcze. Zadbaj o to, aby w Twojej diecie nie zabrakło miejsca zwłaszcza na orzechu laskowe, orzechy włoskie, pestki słonecznika lub pestki dyni.
  5. Pomidory – pomidory słyną z tego, że są bogate w potas, który dotlenia mózg i ma pozytywny wpływ na prace układu nerwowego. Pomidory zawierają także cholinę, która ma swój udział w budowie błon komórkowych i przekazywanie impulsów nerwowych.
  6. Banany – banany to kolejne źródło potasu, a także magnezu.
  7. Otręby pszenne – otręby pszenne zawierają spore ilości fosforu, który jest organizmowi niezbędny do przesyłania impulsów nerwowych w mózgu.
Źródła: www.poradnikzdrowie.pl
Fotografie: www.pickpik.com