Kategorie Aktywność fizyczna / fitnessDieta i odchudzanieMedycyna naturalnaOdżywianieZiołolecznictwo

Ashwagandha pomocna przy rozwoju mięśni i redukcji tłuszczu. Hit czy mit?

Wielu osób regularnie uprawiających sport zarówno na szczeblu amatorskim jak i zawodowym nie wyobraża sobie funkcjonowania bez suplementów diety. Jednym z nich, który zasługuje na szczególną uwagę i w ostatnim czasie zdobywa coraz to większą popularność, jest Ashwagandha. Co to takiego i jak działa?

Ashwagandha – co to takiego?

Ashwagandha, inaczej indyjski żeń szeń lub witania ospała, to krzew uprawiany w Indiach, Azji Mniejszej i Afryce. Jest tradycyjną rośliną lecznicą, która ma bardzo szerokie zastosowania – stosowana jest od stuleci w medycynie ajurwedyjskiej.

Flickr

Działanie

Indyjski żeń szeń ma pozytywne działanie w walce z takimi schorzeniami, jak gruźlica, artretyzm, zapalenie oskrzeli, bielactwo. Stosowany jest również jako środek w przypadku osób, które mają zaburzenia cyklu miesiączkowego, problemy ze snem, a także chcą wzmocnić swoją kondycję fizyczną, podnieść poziom koncentracji czy odporności psychicznej. Obecne w ashwagandzie tzw. wianoloidy wykazują z kolei silne działanie antynowotworowe i antybakteryjne, podczas gdy likowitanolidy wzmagają proces budowy odporności organizmu. Niektórzy naukowcy twierdzą, że ashwagandha ma także działanie przeciwdepresyjne, a także może być skuteczna w przypadku leczenia choroby Alzheimera.

Wikimedia

Ashwagandha wspomaga wzrost mięśni i redukcję tłuszczu? Mit czy hit?

Naukowcy swoje spostrzeżenia na temat wpływu ashwagandhy na budowę mięśni i redukcję tkanki tłuszczowej opisali w czasopiśmie International Society of Sports Nutrition. Jak wygląda przebieg badania? Testom poddano 57 mężczyzn w przedziale wiekowym od 18 do 50 lat, którzy nie trenowali wcześniej siłowo. Na samym początku eksperymentu dokonano dokładnych pomiarów korzystając z technologii bioimpedancji elektrycznej. Następnie każdy z nich wykonywał ten sam trening siłowy i ten sam plan treningowy. Co więcej badanych podzielono na dwie grupy. Jedna z nich przyjmowała dwa razy dziennie – rano i przed snem – ashwagandhę (ekstrakt KSM-66 w ilości 300 mg), a druga placebo. Wyniki badań nie pozostawiały złudzeń. Osoby przyjmujące 600 mg ekstraktu ashwagandhy dziennie zbudowały większą masę mięśniową od grupy zażywającej placebo. Dodatkowo u grupy stosującej ekstrakt odnotowano większy spadek poziomu tłuszczu.

Freepik

Ashwagandha – przeciwwskazania

Patrząc na zalety ashwagandhy wydawać by się mogło, że jest to produkt dla każdego. Nie mniej jednak istnieją pewne przeciwwskazania do spożywania preparatów opartych o ashwagandhę. Indyjski żeń szeń nie powinien być przyjmować przez kobiety w ciąży, osoby zażywające leki uspokajające, nasenne, niektóre leki przeciwbólowe i leki przeciwpadaczkowe. W niektórych przypadkach mogą wystąpić także skutki uboczne, jak chociażby nadczynność tarczycy czy dolegliwości skórne w postaci przebarwień czy swędzenia.

Zanim więc zdecydujemy się na przyjmowanie preparatu, warto skonsultować to z lekarzem.

Jaka dawka Ashwagandhy jest zalecana?

Dawkowanie ma tutaj bardzo istotne znacznie – w dużej mierze zależy od tego skuteczność ashwagandhy. Dla przeciętnego człowieka zalecana dawka sproszkowanego korzenia ashwagandhy wynosi 3-6 g na dobę.

Źródła: www.medonet.pl, "International Society of Sports Nutrition"